dimecres, 28 de maig del 2014

PROJECTE PILI VÁZQUEZ - "TREBALLEM EL FOMENT DE LA LECTURA A L´ESCOLA INFANTIL"

TREBALLEM EL FOMENT DE 
LA LECTURA A L'ESCOLA
INFANTIL.

Nom: Pili Vázquez Monzó
Curs: 1ª TSEI
Assignatura: A. P. S. I
Professor: Benjamí Estrada
I. E. S: Veles e Vents
Data de lliurament: 27.05.14





1.FUNDAMENTACIÓ.

  • Introducció: Aquest projecte es farà amb la finalitat de fomentar la lectura a l’escola infantil i poder motivar als nens que, encara que no sàpiguen llegir, s’arrimen al món de la lectura.
La lectura és la es la clau de l’aprenentatge escolar.

  • Justificació: La lectura és un procés d’aprenentatge molt important, ja que ens acompanyarà i la farem servir durant tota la vida.
Per això, és important treballar-la desde ben xicotets.

Els primers anys de vida son essencials per a l’aprenentatge de la lectura.

-          Conèixer els diferents tipus de contes que hi ha, de diferents edats.
-          Poder apreciar les imatges, si el nen no sap llegir.
-          Que el nen es faja el seu món, mentre li conten contes.
-           
  • Marc legislatiu: Per poder fer aquesta activitat m’he guiat del Decret 37/ 2008.

  • Marc teòric: autores como Solé defenen que llegir és un
procés d’interacció que tenen lloc entre el lector y el text, destacant, que el primer
d’ells intenta, a través del text, aconseguir uns objectius els quals tutelen la seva lectura.


2. UBICACIÓ.

Aquesta activitat es farà a l’escola infantil de Benifairó de la Valldigna, on podem treballar aquest tema en l’ampli menjador que disposa.

3.DESTINATARIS.

Aquest projecte va dirigit tant com per als Pares com per als Professionals de l’Escola Infantil.
Per als pares per a que pugen seguir a casa amb aquest procés d’ensenyament, motivant al nen a que introduir-se a un món de fantasies, ja no soles a l’escola on també els ensenyen els educadors.





4.OBJECTIUS GENERAL.

1)      Estimular l’ampliació de vocabulari.
2)      Incrementar l’atenció.
3)      Desenvolupar la comprensió lectora.
4)      Fomentar el gust per la lectura.



5.OBJECTIUS ESPECÍFICS.

1)      Atendre a la lectura en veu alta i cultivar la seva atenció.
2)      Millorar la comprensió lectora.
3)      Identificar els personatges i objectes del conte.
4)      Gaudir de les il·lustracions i de la lectura dels contes.
5)      Estimular l’expressió oral del nen.
6)      Desenvolupar la memòria visual del nen.
7)      Desenvolupar la imaginació i la creativitat i buscar l’esperit de curiositat.
8)      Desenvolupar la capacitat d’observació.


6.METODOLOGIA.


El primer és explicar-li al nen la història de què es tracti sense llegir-se'l. L'estil que utilitzem serà molt més narratiu que el que s'utilitza en els textos que es presenten, caracteritzat per la senzillesa de les seves frases.

Enriquim el conte o la història amb nous detalls que ens aporti la nostra pròpia imaginació. Per aquest motiu com més complaguts se sentin pel conte, més gran serà el seu interès.

L'important a explicar el conte, contribuint encara més a captar la seva atenció són els canvis de veu, ritme, to, volum, entonació marcada.

Un altre recurs molt efectiu, serà el d'interrompre de manera brusca el relat per fer-los preguntes del tipus;

"I. .. què creieu que va passar?"
"I. .. què penseu que li va dir?"
"I. .. sabeu amb qui es va trobar?"

Aquestes interrogacions són hams perquè els nens "s'enganxin" al conte i no puguin deixar-se anar de la seva atenció.


7.ACTIVITATS.


Per poder treballar aquest tema, com és la lectura , em triat 2 activitats lúdiques per poder ficar en pràctica el tema elegit.


Atenció al conte.
Edat: 2 a 3 anys
Número de niños: 15 nens.
Durada: 40 minuts
Espai: Aula.
Recursos materials: Un conte Infantil.
Recursos humans: 1 adult
Desenvolupament de l’activitat:
Primer assentarem als nens prop de l’educador per a que pugen sentir clarament el conte, que serà curt i fàcil d’entendre. Una vegada contat, l’educador començarà a fer preguntes sobre el llibre per veure si han estat atents a la narració.

Objetivos:

  • Desenvolupar aptituds d’atenció, diàleg i respecte al torn de la paraula.
  • Desenvolupar la capacitat d’escolta.
  • Fomentar la creativitat dels nens.
  • Conèixer diferents tècniques d’expressió, dramatització, títeres…
  • Gaudir amb les narracions orals.

Avaluació:

Els nens han gaudit molt del conte i han sabut respondre a totes les preguntes fetes per l’educador.












Canviem el conte.
Edat: 2 a 3 anys
Número de niños: 15 nens.
Durada: 30 minuts
Espai: Aula.
Recursos materials: Un conte Infantil
Recursos humans: 1 adult.
Desenvolupament de l’activitat:
Tracta de ficar als nens en la classe en cercle i l’educador enfront d’ells ha de motivar-los per a que vulguen participar tots. Una vegada tots callats i atents, l’educador començarà amb el conte, i mentre el conta canviarà l’estructura del conte per veure si algun nen es dona conter .
Objetivos:

  • Desenvolupar aptituds d’atenció, diàleg i respecte al torn de la paraula.
  • Desenvolupar la capacitat d’escolta.
  • Fomentar la creativitat dels nens.
  • Conèixer diferents tècniques d’expressió, dramatització, títeres…
  • Gaudir amb les narracions orals.


Avaluació:

Els nens han sabut contestar ràpidament, ficant atenció en tot moment.


8. TEMPORALITZACIÓ.

Aquestes activitats es realitzaran després de l’hora del pati o abans de l’hora de la siesta. Serà un moment ideal per poder contar un conte.


9. RECURSOS.

  • Humans: 1 adult per poder guiar als nens en les activitats.
  • Materials: Un conte Infantil.




10. AVALUACIÓ.

Fent aquest treball em pogut aconseguir que els nens presten atenció als contes i gràcies a ells pugen fomentar la seva imaginació a través d’historietes divertides.

També cal destacar que les historietes també es poden contar a través de titelles, ninots... no sempre ha de ser oral.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada